Päivittäiset arkistot: 2.4.2019

1 artikkeli

MITÄ TAPAHTUI E-PILLEREIDEN LOPETTAMISEN JÄLKEEN?

Olen käyttänyt e-pillereitä noin 3-4 vuotta eli aloitin e-pillerit yläasteen puolessa välissä. Mulla ei oikeastaan varsinaisesti ollut mitään erityisen pätevää syytä miksi ne aloitin. Suurin syy taisi olla se, että koska kaveritkin aloittivat kyseisten pillereiden käyttämisen ja menkkojen skippailu kuulosti erittäin hyvältä ajatukselta. Typerää eikös?

Aloin viime vuoden puolella kuitenkin pohtimaan, että miltä tuntuisi olla ilman e-pillereitä, koska en oikeastaan muista aikaa ennen pillereitä. Mulla ei ole mitään muistikuvaa, että millainen olin ennen e-pillereitä ja miten ne ovat vaikuttaneet muhun.

Mä sitten lopetin e-pillerit vuoden vaihteessa eli siitä on aikaa nyt noin kolmisen kuukautta. Haluaisinkin kertoa, että mitä mylleryksiä mun mielessä ja kehossa on tapahtunut niiden lopettamisen jälkeen.

mita tapahtui e-pillereiden lopettamisen jalkeen?

Ensimmäinen kuukausi

Itkettää, itkettää ja itkettää. Näen söpön lapsen telkkarista, itken. Lyön varpaani pöydän jalkaan, itken. Jokin asia ei onnistu, itken. Mua itkettää lähes joka ilta.

Saan myös paljon itkunauru kohtauksia. Ensimmäiseksi alan itkemään, sitten nauramaan ihan älyttömästi, sitten nauru muuttuukin taas itkuksi ja sitten takaisin nauruksi. Periaatteessa itken ja nauran samaan aikaa. Usein poikaystäväni ei edes tiedä, että itkenkö vai nauranko.

E-pillerit ovat väsyttäneet mua aivan älyttömästi ja nyt kun niitä ei enää ole niin en millään malta mennä nukkumaan iltaisin. Saan jostain syystä paljon energiaa juuri kun pitäisi mennä nukkumaan, vaikka ennen olen nukahtanut heti kun laitan pääni tyynyyn.

Toinen kuukausi

Kuukautiset alkavat varoittamatta. Ennen mua alkoi sattumaan mahaan päivää ennen kuukautisia. Mutta nyt mulla alkaa kivut ja vuoto tismalleen samaan aikaan. Miten se on edes mahdollista? Onneksi kuukautiseni ovat olleet ainakin tähän asti vielä säännölliset. Kuukautiskivuissa ei taas ole mitään huomattavaa eroa.

Eih, tätä pelkäsin eniten. Mulla ei ole ikinä ollut ihon kanssa mitään sen suurempia ongelmia, mutta nyt mun naama on alkanut vähän kukkimaan.

Koen, että olen huomattavasti virkeämpi ja energisempi. E-pillerit väsyttivät niin paljon, että ehdin jo tottua jatkuvaan väsymykseen. Tuntuu todella hyvältä, kun ei väsytä koko aikaa.

Kolmas kuukausi

Kuukautiset alkavat ja iskee niin kova maha- ja selkäkipu, että hyvä kun pystyn kävelemään tai muutenkaan olemaan. Alan itkemään hullun lailla ja oksentamaan. En ole koskaan kokenut niin suurta fyysistä kipua. Nää on muutenkin todella kummalliset kuukautiset. Masentaa ja itkettää koko ajan. Menin muun muuassa itkemään työpaikan vessaan, enkä meinannut millään saada kerättyä itseäni. Lisäksi tekee mieli suklaata paljon, mitä ei yleensä kuukautisten aikana tee mieli. Innolla odotan seuraavia kuukautisia.

Naama menee koko ajan huonompaan kuntoon. Finnejä siellä sun täällä ja ihottumaakin on tullut. Onneksi iho ei ainakaan vielä ole täysin räjähtänyt.

Hiukset rasvoittuvat todella helposti. En voi olla päivääkään pesemättä hiuksiani.

mita tapahtui e-pillereiden lopettamisen jalkeen?

Uskon, että pahimmat oireet ovat ohi. Näistä oireista huolimatta mun elämänlaatu on paljon parempaa. Olen huomattavasti positiivisempi ja energisempi. Jälkikäteen olen myös huomannut, että e-pillerit väsyttivät mua ihan älyttömän paljon. Olin vain niin tottunut siihen väsymykseen, että en välittänyt siitä. Olen kyllä tyytyväinen, että lopetin e-pillerit ja aion ehdottomasti pysyä päätöksessäni.

Millaisia oireita sä olet saanut, kun olet lopettanut e-pillerit?

 

Muistathan ottaaa haltuun myös facebook ja instagram– sivuni, jotta saat selville aina kun uusi postaus on julkaistu!